Statistik
Forside
Om Huseftersyn
Info til bygningssagkyndige
Bliv bygningssagkyndig
Ofte stillede spørgsmål
Blanketter
Aktuelt
IT
Kontakt
Top logo

IT - Ofte stillede spørgsmål

09.03.2016

HEWEB

Hvad skal jeg gøre, når jeg ikke kan logge på HEWEB?

Du har sandsynligvis tastet et forkert brugernavn eller en forkert adgangskode 3 gange. Derved låser systemet, men det bliver automatisk låst op efter en halv time. HUSK! Dit brugernummer skal altid indtastes med 4 cifre. Har du nummer 7, skal du altså indtaste 0007.

Kladder kan ikke vises

Jeg kan arbejde i systemet, men kan ikke få vist mine kladder eller tilstandsrapporter i PDF-format. Der sker intet, når jeg trykker på PDF-ikonet. Hvad er der galt?

HEWEB bruger pop-op-vinduer, blandt andet når der skal vises PDF-filer. Et pop-op-vindue er et lille webbrowser-vindue, men Internet Explorer viser det ikke, med mindre man selv ændrer indstillingerne.

Hvis du i HEWEB får meddelelsen "Et pop-op-vindue blev blokeret. Hvis du vil se dette pop-op-vindue eller se yderligere indstillinger, skal du klikke her...", så kan du roligt klikke på knappen. Du får nu mulighed for at vælge mellem flere muligheder, og her skal du vælge "Tillad altid pop-op-vinduer fra dette websted".

Hvis du ikke bliver spurgt om ovenstående, kan du i stedet gøre følgende:

Gå ind i Internet Explorer i menuen Funktioner/Internetindstillinger/Beskyttelse af personlige oplysninger.

SE BILLEDE
Her finder du punktet Websteder og knappen "Rediger". Klik på "Rediger". Skriv adressen på webstedet (www.heweb.dk), og tryk på "Tillad" og "OK" Luk Internet Explorer ned, og start det igen. Ydermere kan der ligge en pop-op-blokering under punktet Funktioner/Internet indstillinger på fanebladet sikkerhed. Når du står på punktet "Internet", skal du trykke på knappen "Brugerdefineret niveau".

SE BILLEDE
Herunder skal du finde punktet "blokering af pop-up-vinduer". Her skal der være en markering i "Deaktiver". Tryk på "OK", når du har markeret feltet.

SE BILLEDE
Svar "Ja" til spørgsmålet "Vil du ændre sikkerhedsindstillingerne for denne zone?".

Problemet kan også ligge hos Nortons sikkerhedsprodukter - såsom Norton 2005 Internet Security. I Norton skal du gøre følgende:

  1. Åbn Norton
  2. Åbn "Norton Antispam"
  3. Åbn "Detaljeret status"
  4. Åbn "Blokering af pop-op-reklamer"
  5. Deaktiver (slå fra) "Blokering af pop-op-reklamer"
  6. Luk

 

PDF-filer vises ikke

Jeg kan ikke få vist mine PDF-filer på skærmen. Hvad skyldes det?

I Internet Explorer er der en automatisk pop-op-blokering. Den stopper reklamer i pop-op-vinduer fra at dukke op hele tiden. Desværre stopper den også pop-op-vinduer, som for eksempel PDF-filer. Følg guiden ovenfor for at åbne for pop-op-vinduer i HEWEB.

Popup-blokering slukket

Jeg har slukket for pop-op-blokeringen, men nu virker det igen ikke?

Desværre er det således, at når Windows kommer med en automatisk opdatering, så nulstilles en række indstillinger - heriblandt pop-op-blokeringen. Derfor skal du følge guiden ovenfor igen. Vi anbefaler, at du holder øje med, hvornår Windows bliver opdateret - og efter den obligatoriske genstart, går ind i Internet Explorer og følger guiden ovenfor.

Skriftstørrelsen er for lille

Hvordan får jeg skriftstørrelsen i tilstandsrapporten gjort større?

Hvis du har Adobe Reader version 6 eller 7: Når du har åbnet PDF-filen, skal du klikke på menuen Filer/Udskriv. Her fremkommer en dialogboks.

SE BILLEDE
Her er det vigtig at sætte "Sideskalering""Ingen", så zoom-procentsatsen bliver 100 %. Dette bevirker, at skriften bliver større på den udskrevne tilstandsrapport. Hvis du har Adobe Reader version 5: Når du har åbnet PDF-filen, skal du klikke på menuen Filer/Udskriv. Her fremkommer en dialogboks.

SE BILLEDE
Her er det vigtigt at fjerne krydset "Fit to page". Dette bevirker, at skriften bliver større på den udskrevne tilstandsrapport.

OBS! Lad være med at printe med programmet pdfFactory. Det medfører, at kvaliteten af tilstandsrapporten forringes betydeligt.

Problemer med visninger.

Jeg har problemer med at få vist siderne "Kladde med ejendomsoplysninger fra BBR", "Kladde med ejendomsoplysninger fra tilstandsrapport" og "Krav"-siden?

Hvis du har Norton Firewall, kan du få problemer med at se og bruge forskellige funktioner i HEWEB. I Norton Firewall har du mulighed for at fjerne eller deaktivere linjen "personlige oplysninger". Dette skulle hjælpe dig til at få vist siderne.

Systemkrav

Hvilke systemkrav er der til min computer?

HEWEB kan køre på maskiner med Windows 98, NT, 2000 eller XP eller nyere, samt Internet Explorer 5.0 eller nyere.

Internetopkobling

Hvilke krav er der til min internetopkobling og dens hastighed?

Erhvervsstyrelsen anbefaler, at man som minimum har hastighed og opkobling til internettet, der svarer til ISDN 64 kb/s (en linje). Systemet kører dog optimalt på en ADSL/LAN (fra 256 kb/s) linje.

Skjult indtastningsvindue

En del af systemets indtastningsvindue er skjult bag menulinjen i bunden af skærmen. Hvad gør jeg?

Hvis du har problemer med at se hele HEWEB på din skærm, kan du evt. bruge F11 tasten. F11 fjerner de øverste menulinjer og den nederste proceslinje i Internet Explorer og giver derfor lidt mere plads på skærmen. Ved at trykke på F11 igen får du menuerne frem igen.

Låst konto

Min konto bliver låst, når jeg prøver at logge på systemet. Hvad skal jeg gøre?

Hvis du logger på med en forkert kode tre gange, bliver din konto låst. Du skal blot vente en halv time med at logge på igen. Hvis du er i tvivl om dit brugernavn eller kode, kan du kontakte Erhvervsstyrelsen på telefonnummer 41 71 77 70.

Indberetning af allonge

Hvad gør jeg, når jeg skal lave en allonge på en tilstandsrapport lavet i det gamle program? Hvor finder jeg muligheden for at lave en allonge i det nye?

En allonge skal altid laves i samme program, som tilstandsrapporten er lavet i, i dette tilfælde i det gamle program. I det nye program finder du allongen under punktet "Vis tilstandsrapport". Her kan du i højre side af skærmbilledet finde ikonet med en lille papirclips. Hvis musen holdes over ikonet vises der beskrivelsen "Indberet allonge". Det er er her, du skal trykke, når du skal lave en allonge.

Fornyelse af rapport

Hvad skal jeg gøre, når jeg skal lave en fornyelse på en rapport?

Du kan i det nye system hente data fra rapporter, der er oprettet i systemet. I en overgangsperiode på et halvt år, er du derfor nødt til at skrive en fornyelse ind i systemet.

Udenlandsk sælger

Hvad gør jeg, når min sælger bor i ulandet og derfor ikke har et dansk postnummer (postnummer skal jo være udfyldt, når der indberettes)?

Du kan udfylde postnummer 9999 - ukendt. Adressen og postnummeret kan skrives i de to linjer, der er beregnet til adressen.

Udfyldelse af telefon, mobil og e-mail

Hvorfor skal felterne telefon, mobil og e-mail udfyldes?


Disse oplysninger har altid skulle indhentes af den bygningssagkyndige hos sælger. Der er således ikke tale om noget nyt. Årsagen til, at disse oplysninger findes i tilstandsrapporten findes i antagelsen, at oplysninger om huset ejer er relevante oplysninger om sælgere, og at det derfor er naturligt, at de indgår den indberettede tilstandsrapport, bl.a. fordi mange bygningssagkyndige kommunikerer med sælgere via mails.

Oplysningerne anvendes desuden af nævnet til kontakt med husejere om teknisk revision. Nogle sælgere, har stadigvæk ikke en mailadresse eller ønsker måske ikke at oplyse disse ting/have dem synliggjort i tilstandsrapporten. I disse tilfælde skal den bygningssagkyndige i stedet udfylde feltet med en bemærkning, som f.eks. ”ingen” eller ”haves ikke” eller ”hemmeligt” eller ”ukendt”. Der er ingen format krav til disse felter og der kan derfor anføres fritekst i dem. Det er frivilligt for sælgere, om de ønsker at oplyse deres telefonnummer, mobil eller e-mail.