Statistik
Forside
Om Huseftersyn
Info til bygningssagkyndige
Bliv bygningssagkyndig
Blanketter
Aktuelt
IT
Kontakt
Top logo

Ofte stillede spørgsmål

02.10.2013

Her har vi samlet de oftest stillede spørgsmål om huseftersynsordningen og hvervet som beskikket bygningssagkyndig.

Du kan se spørgsmål og svar ved at gå kategorierne igennem i menuen til venstre eller ved at søge i søgefeltet i toppen af vinduet til højre.

Du kan se de nyeste spørgsmål og svar pr. 2. oktober 2013 nedenfor:

Udfyldelse af telefon, mobil og e-mail

Hvorfor skal felterne telefon, mobil og e-mail udfyldes?


Disse oplysninger har altid skulle indhentes af den bygningssagkyndige hos sælger. Der er således ikke tale om noget nyt. Årsagen til, at disse oplysninger findes i tilstandsrapporten findes i antagelsen, at oplysninger om huset ejer er relevante oplysninger om sælgere, og at det derfor er naturligt, at de indgår den indberettede tilstandsrapport, bl.a. fordi mange bygningssagkyndige kommunikerer med sælgere via mails. Oplysningerne anvendes desuden af nævnet til kontakt med husejere om teknisk revision.

Nogle sælgere, har stadigvæk ikke en mailadresse eller ønsker måske ikke at oplyse disse ting/have dem synliggjort i tilstandsrapporten. I disse tilfælde skal den bygningssagkyndige i stedet udfylde feltet med en bemærkning, som f.eks. ”ingen” eller ”haves ikke” eller ”hemmeligt” eller ”ukendt”. Der er ingen format krav til disse felter og der kan derfor anføres fritekst i dem. Det er frivilligt for sælgere, om de ønsker at oplyse deres telefonnummer, mobil eller e-mail.